No span in Suri - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Charissa Loof - WaarBenJij.nu No span in Suri - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Charissa Loof - WaarBenJij.nu

No span in Suri

Door: Charissa

Blijf op de hoogte en volg Charissa

20 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Odie,

Het is al even geleden dat ik iets van me heb laten horen. Maar ik heb een goed excuus. Mijn laptop kreeg namelijk twee weken geleden last van opvliegers en nam het besluit om te stoppen met leven. Oei, en nu, dacht ik? Gelukkig had ik het ritme van de no spang mentaliteit al aardig onder de knie en duurde mijn paniekaanval maar twee uurtjes. Vervolgens heb ik mijn laptop naar de beste computerzaak in Paramaribo gestuurd, Carib Computers. Binnen een week was hij weer zo goed als nieuw. Helaas ben ik wel een aantal foto’s kwijt. Maar goed, mijn laptop is niet het enige die last heeft gehad van kuren. Mijn telefoon heeft het in week één al begeven, gelukkig heb ik reserve telefoon meegenomen, maar ook die raakt af en toe oververhit. Verder is mijn douchekop al een keer kapot gegaan en vanochtend is mijn wc-bril los gaan zitten. Ondertussen ben ik ook al een keer mijn fietssleutel kwijtgeraakt. Maar eh, ik krijg er wel weer een luxe voor terug. Ik doe even een belletje naar Kenny, onze klusjesman die 24/7 voor je klaar staat en die komt het dan even voor je maken. Ook hebben we af en toe geen stroom, dan heb je voor een paar uur ook geen wifi of water. Wanneer dit gebeurd nemen we een taxi naar de winkelstraat en gaan we naar ons favoriete tentje ‘Rituals’ om daar een ijskoffie te bestellen of om gewoon even een dikke vette big Mac te bestellen bij de Mac Donalds. Deze week zijn we zelfs twee keer geweest en ben ook ik eindelijk eens geslaagd in het shoppen.

Ondertussen zit ik hier al zes weken, dat betekent bijna vakantie en dat Sam al bijna langskomt! In mijn vorige reisverslag had ik verteld dat ik Hip Hop lessen ging volgen op de dinsdag. Dat was best leuk, voor twee keer. Maar het tempo en niveau lag toch net iets te hoog voor mij. Toen ik erachter kwam dat ik mezelf toch wel een beetje voor schut zette, ben ik overgestapt op zwemmen. Vanaf nu ga ik elke dinsdag baantjes trekken in het Parima zwembad. Ik probeer toch één keer in de week te sporten, want van al dat lekkere Surinaamse eten hoor je misschien mooie ronde billen te krijgen, maar bij mij heeft dat nog geen succes opgeleverd. We proberen nu ook af en toe zelf te koken, in plaats van elke dag uit eten te gaan. Vaak eten we dan salades of pasta, iets makkelijks ieder geval.

Vorige week zaterdag ben ik weer op trip geweest, we zijn gaan Ziplinen bij Parabello. Echt heel gaaf om een keer te doen. Ziplinen is eigenlijk hetzelfde als tokkelen bij een survivalparcours in Nederland, alleen is het in Suriname tussen de bomen van de jungle. Vanuit de top van de bomen had je ook een heel mooi uitzicht over de jungle. Ook mega grote mieren en andere gekke insecten gespot. De insecten hier zijn echt tien keer zo groot als in Nederland. Verder was de trip goed verzorgd. We hadden eten, een taxichauffeur die ons netjes heeft opgehaald en thuisgebracht en mooie foto’s van ons heeft gemaakt toen we als apen aan het slingeren waren tussen de bomen. Tevens hadden we drie leuke begeleiders die tijdens het parcours allemaal gekke kunsten lieten zien, zoals ondersteboven gaan Ziplinen en dan remmen met de voeten. Het enige kunstje dat ik kon was zonder handen te ziplinen. We waren ook met een hele leuke groep, met acht meiden. We kennen elkaar van onze verblijfplaats en gaan ook vaak samen op stap. We hebben al heel wat avonturen beleefd met elkaar.

Op stage gaat ook alles zijn gangetje, de kinderen raken steeds meer aan me gehecht. Wanneer ik er een dag niet ben, missen ze me en wordt ik de volgende keer gegroet met een dikke brasa (knuffel). Maar af en toe zijn ze ook heel stout en stiekem. Je hebt honderd ogen nodig, voor je het weet is er een kind kwijt, is er iets stuk gemaakt of trekt er één aan je haren. De kinderen zijn over het algemeen wel heel vrolijk, ze maken het liefst de hele dag door muziek. Soms doet het pijn aan je oren omdat ze meer gillen dan zingen, haha. Ongemerkt zit ik ook de hele dag de liedjes ‘rijden in het wagentje’, ‘oh dennenboom’ en ‘in de maneschijn’ te neuriën. Deze week is het paasviering en Holi Pagwa op stage, ik heb er erg veel zin in.

Ik neem nu een plons in het zwembad, want het is bloedje heet vandaag.

Mo syi,

Charissa



  • 20 Maart 2016 - 20:35

    Arno:

    weer een prachtig verslag van al je belevenissen, ik kijk weer uit naar de volgende!

  • 21 Maart 2016 - 07:26

    Annelies:

    Fijn, dat je laptop weer is gemaakt. Het heeft even geduurd maar je bent weer terug.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Stage lopen in Paramaribo

Een nieuwe uitdaging!

Recente Reisverslagen:

25 April 2016

Vakantie in Surimaribo

28 Maart 2016

Subh Holi

20 Maart 2016

No span in Suri

28 Februari 2016

Aangevallen door een kakkerlak!

21 Februari 2016

Kaaimannen spotten!
Charissa

Actief sinds 02 Feb. 2016
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 3735

Voorgaande reizen:

06 Februari 2016 - 21 Mei 2016

Stage lopen in Paramaribo

Landen bezocht: