Subh Holi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Charissa Loof - WaarBenJij.nu Subh Holi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Charissa Loof - WaarBenJij.nu

Subh Holi

Door: Charissa

Blijf op de hoogte en volg Charissa

28 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Subh Holi allemaal,

Het is vakantie! De vakantie heb ik deze week alvast goed ingeluid met het Hindoestaanse feest “Holi Phagwa”. Het holifeest is een hindoeïstisch feest waarbij de overwinning van het goede op het kwade wordt gevierd. Tegenwoordig viert heel Paramaribo het feest en wordt er van alles georganiseerd om er een onvergetelijke dag van te maken, voor zowel jong als oud. Hét feest van het jaar kun je het wel noemen. De woensdag is de officiële feestdag, maar wij begonnen alvast met feesten op de dinsdag. De dag begon op stage, daar hebben we eerst lekker roti als ontbijt gegeten en daarna zijn we met de kinderen het plein op gegaan. Het duurde niet lang of ik werd al bestrooid met gekleurd poeder. Vooral de terugweg naar huis was leuk. We kregen veel aandacht op de fiets, meer dan normaal. We werden zelfs gefilmd. ‘Subh Holi’ werd er steeds naar ons geroepen. Grappig dat het feest zoveel vreugde geeft aan de bevolking van Suriname. ’s Avonds was er een kleurenfeest in onze favoriete dansclub tequila georganiseerd. Ook dit feestje heb ik natuurlijk niet overgeslagen. De woensdag zijn we in de middag naar Palmentuin gegaan, daar werd je letterlijk van top tot teen bestrooid met poeder en andere vloeibare troep wat op geen enkele manier uit je haar of lijf te halen is. Vooral bij meiden met lange blonde haren blijft het een paar weken zitten. Op zich staat het best hip, een paar blauwe en roze plukken in je haar. In de avond zijn we gaan feesten op onafhankelijkheidsplein. Daar was een groot podium neergezet waar allemaal verschillende dj’s kwamen draaien. Iedereen had het erover dat chuckie zou komen, maar het is toch feest dj Ruud geworden, ook heel leuk.

Natuurlijk heb ik deze week niet alleen maar gefeest. De zaterdag ben ik op trip geweest. Voor het eerst naar het binnenland, gaaf! Het was even rijden, maar ik heb veel kunnen bezichtigen onderweg, indiaanse dorpjes, plantages, de getto en natuurlijk veel natuur. We waren eerst van plan om te chillen bij Blaka Watra, een leuk plekje waar je kunt genieten van de natuur en waar je een frisse duik kunt nemen in zwart water. Het heeft de kleur van cola. Ook een beroemde plek onder de Surinaamse bevolking. Vandaar dat er voor ons geen plekje meer over was. Jammer! Toen zijn we doorgereden naar Carolina kreek. En hoe? Sjonge, jonge dat waren me nog is heftige wegen. Jeepsafari kan ik ook van mijn lijstje schrappen, haha. Gelukkig reden we ook in een jeep, ik denk dat mijn Suzuki het niet had overleefd. Carolina kreek bevindt zich midden in de natuur tussen de semi-jungle. Precies daar hebben we een hutje gehuurd en zijn we gaan chillen. Het was wel jammer dat er veel regen uit de lucht kwam vallen deze dag. Maar ja, wat is er nou leuker dan zwemmen in de regen? Toen het even droog was zijn we een stukje gaan wandelen door de bush bush en hebben we mooie foto’s gemaakt. Verder hebben we lekker veel Surinaamse hapjes gegeten en heb ik een nieuw kaartspelletje geleerd, troefcall. Een kaartspelletje dat op klaverjassen lijkt, alleen dan veel leuker en verslavender. Op de terugweg zijn we natuurlijk nog even langs een Mac drive gereden. Wij kunnen namelijk geen dag zonder frietjes! Ik kom pas terug als ik zo rond ben als een tonnetje. Ik moet zeggen, ik ben al aardig op weg.

Na een paar dagen rust, stond er voor de zondag weer een nieuw feestje op de planning. Dit keer een strandfeest, Sunglam. Er is maar één strand op Paramaribo en dat is White beach. We zijn er naartoe gegaan met de partybus, altijd leuk. Ondanks dat het de hele dag geregend had was het in de avond gelukkig droog. Veel partyanimals waren niet meer meegegaan vanwege de regen. Dus we bleven met een klein groepje over. Dat maakte het wel weer extra gezellig. Het strand was omgetoverd tot een festivalgelegenheid. Er was één stage met goede muziek en daar rondom had je eet- en dranktentjes. Als je even genoeg had van het dansen kon je even relaxen aan het water in van die chillhutjes. Het was een leuke avond.

En nu ga ik nog even genieten van tweede paasdag!

Fijne paasdagen,
Charissa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Stage lopen in Paramaribo

Een nieuwe uitdaging!

Recente Reisverslagen:

25 April 2016

Vakantie in Surimaribo

28 Maart 2016

Subh Holi

20 Maart 2016

No span in Suri

28 Februari 2016

Aangevallen door een kakkerlak!

21 Februari 2016

Kaaimannen spotten!
Charissa

Actief sinds 02 Feb. 2016
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 3753

Voorgaande reizen:

06 Februari 2016 - 21 Mei 2016

Stage lopen in Paramaribo

Landen bezocht: